maandag 25 februari 2013

Kill your darlings!


Soms heb je van die ideeën die in het begin prachtig lijken, maar uiteindelijk toch niet of minder goed werken. Elke schrijver, componist, film-, en theatermaker etc. zal dit kunnen beamen. Het idee doorzetten gaat meestal ten koste van het geheel en dus zit er maar één ding op: ‘Kill your darlings’. Het hoofdstuk ‘… en Twitter erover’ is daar een goed voorbeeld van.
Omdat de ondertitel van het boek: ‘Maak je eigen film, stripverhaal en hoorspel…en Twitter erover’ is, heb ik ervoor gekozen het werken met Twitter, in de volgorde die de ondertitel aangeeft, pas later in het boek te behandelen. In de praktijk gaan de leerlingen hier echter al, voordat ze aan de film etc. gaan werken, mee aan de slag. Het zou namelijk raar zijn als ze pas na de uitvoer van het project hierover gaan vertellen. Een tussenhoofdstuk vertelt de leerlingen dat ze eerst het Twitterhoofdstuk moeten bekijken voordat ze met hoofdstuk 2 verder kunnen gaan. Ik hoor het iedereen al denken: ‘Erg gekunsteld.’ en dat is het ook. En erg verwarrend bovendien. Leerlingen weten niet goed meer hoe ze door de hoofdstukken kunnen bladeren, waardoor Phil en ik steeds bij moeten springen. Weg zelfstandigheid. Ook de opdracht is wat aan de onduidelijke kant en ik zal dus het één en ander moeten herschrijven om het succesvol te maken. Alhoewel herschrijven… In de auto naar huis vraag ik me af waarom ik dit hoofdstuk eigenlijk heb toegevoegd. Ja, ik vind het belangrijk om kinderen met Social Media in aanraking te laten komen, maar nee, het Twitteren draagt niet bij aan het hoofddoel van het boek: Het leren schrijven van verhalen en deze bewerken tot een creatief product. Ik kan maar één conclusie trekken: Het Twitterhoofdstuk gaat eruit. Dit neemt overigens niet weg dat de leerlingen vrijdag enorm enthousiast aan het Twitteren waren en daar ook het één en ander van hebben opgestoken. Op de eerste plaats zijn ze met taal bezig geweest. Aan de Tweets zijn taalkundige eisen gesteld. Foutloos was de opdracht. Verder hebben ze nagedacht of ze wel of niet herkenbaar op een eventuele accountfoto willen staan en hebben ze ook kennisgemaakt met, dankzij eigen klasgenoten, de minder leuke kanten van Twitter. Voor ons meteen de gelegenheid om, vanuit de ‘praktijk’, nogmaals te bespreken wat de gedragscodes zijn voor het gebruik van Social Media.


P.S.: Mocht je de ervaringen van de leerlingen over het iPadproject willen volgen: @trouba8 is onze twitternaam.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten