Even
een korte uitleg wat betreft onze topklas. In deze groep zitten geen hoog- of
meerbegaafde leerlingen. Het zijn leerlingen die de potentie hebben hoog uit te
stromen, maar door hun taalachterstand daarin belemmerd worden. In deze groep
is er dus veel aandacht voor taal. Na het zien van het filmpje bij mijn vorige
bericht ontstaat al snel de vraag wat dat dan met taalontwikkeling te maken
heeft. Met dit filmpje heb ik vooral getracht om te laten zien hoe de inzet van
ICT de betrokkenheid van leerlingen kan vergroten. Om verdiepend te kunnen
leren zal de leerling (en leerkracht) bezig moeten gaan met hoofd, hart en
lichaam (edutopia) en volgens mij krijg je dat alleen voor elkaar bij een hoge
betrokkenheid. Bovendien is het eerste hoofdstuk van het boek vooral bedoeld om
de leerlingen kennis te laten maken met het werken met een iPad, te leren
werken met de basisprogramma’s die terug gaan komen in de opdrachthoofdstukken
en daarmee staat taal inderdaad niet op de eerste plaats, maar…
Bij
het doornemen van de introductie en de eerste paragraaf van het boek, krijgen
de leerlingen uitgelegd waar de afkorting app voor staat en wat de betekenis
is, leren ze de betekenis van het woordje creatief en ondervinden ze aan den
lijve de betekenis van de woorden experimenteren en componeren. Bovendien
ontstaat spontaan de vraag wat toch dat constante getik is die ze in de muziek
horen. Al snel leren ze dat dat de metronoom is die de maat van de muziek
aangeeft. Het programma Garageband wordt aangeleerd door middel van een
fotohandleiding. Deze handleiding bestaat niet alleen uit foto’s, maar ook uit
bijbehorende beschrijvingen. De leerlingen zullen dus moeten lezen en begrijpen
om dit toe te kunnen passen in het programma. Dat klinkt al aardig als
begrijpend lezen. Bovendien werken de leerlingen in tweetallen, waardoor er
veel overlegd wordt over waar welk instrument te horen moet zijn en ze elkaar
ook dingen uit gaan leggen als het niet helemaal begrepen wordt. Aan het eind
van de les wordt er naar elkaars muziek geluisterd en wordt deze door zowel de
leerkracht als leerlingen in woorden beschreven. Hoewel taal niet het hoofddoel
is, wordt er toch aardig gebruik van gemaakt.
Garageband
gaat in hoofdstuk 4 gebruikt worden voor het opnemen van een hoorspel. Uitleg
over taalontwikkeling in deze opdracht hoef ik niet te geven lijkt me. Voor wie
hierna Garageband afschrijft als programma om aan taalontwikkeling te kunnen werken
het volgende: Het is voor leerlingen enorm eenvoudig een geweldige beat te
creëren, waarover ze hun eigengemaakte rapteksten zouden kunnen rappen. Ook
deze link: http://www.muziekmaaktslim.nl/onderzoeken.html
geeft wel wat duidelijkheid over de invloed van muziek op taalontwikkeling.
Dat
er vragen over taalontwikkeling m.b.v. het programma iMovie zijn verbaast me.
Geen enkele film kan gemaakt worden zonder verhaal, bijbehorende dialogen/monologen
(m.u.v. de stomme film) en spelers die zich deze taal eigen maken en koppelen
aan bijbehorende handelingen en emoties (taalbeleving). En zelfs zonder gebruik
van dialogen laat het promotiefilmpje, dat twee leerlingen aan het maken zijn
om een happy2gether eindfeest zelf te mogen organiseren, mij tijdens het
maakproces zien hoeveel er onderling gecommuniceerd wordt. Bedenken wat ze op
gaan nemen, bekijken van de opnames en bespreken of de opname goed genoeg is of
opnieuw moet, etc.. Rest mij nog een laatste ding dat ik hierover zeggen wil:
Als
je iets niet ziet… betekent dat niet dat het er niet is!